Patentowanie i Komercjalizacja

Podpis

PATENTOWANIE I KOMERCJALIZACJA

Procedury zgłoszenia wyniku pracy intelektualnej i patentowania.

Co to jest komercjalizacja?

Komercjalizacja wyników badań naukowych to działania, które polegają w szczególności na:

  • ocenie potencjalnej wartości rynkowej i zdolności do przynoszenia zysków wyników prac intelektualnych,
  • tworzeniu modeli biznesowych dla wykorzystania wyników prac intelektualnych,
  • kształtowaniu mechanizmów prawnych i ekonomicznych, których efektem będzie m.in. sprzedaż, użytkowanie lub wdrażanie do gospodarki efektów prac intelektualnych.

Wyniki prac intelektualnych stanowią ważne ogniwo rozwoju przedsiębiorczości, a także pozwalają na rozwój istniejących firm, poprzez procesy transformacji innowacji w nowe produkty. Aby można było określić wybór ścieżki komercjalizacji, a przede wszystkim zdolność efektów prac intelektualnych do komercjalizacji, należy właściwie określić ich charakter.

FORMY KOMERCJALIZACJI WYNIKÓW PRAC INTELEKTUALNYCH PRACOWNIKÓW NAUKOWYCH

Komercjalizacja bezpośrednia polega na: 1.) sprzedaży wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, albo 2.) oddawaniu do używania tych wyników lub know-how (w szczególności na podstawie umowy licencyjnej, najmu, dzierżawy) Rezultatem komercjalizacji pośredniej jest powstanie przedsiębiorstwa - spółki spin-off (firmy innowacyjnej) z udziałem spółki celowej Uniwersytetu Wrocławskiego (Centrum Innowacji i Transferu Wiedzy Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.), twórców rozwiązania i potencjalnych partnerów (inwestorów kapitałowych lub/i technologicznych)

W celu komercjalizacji bezpośredniej Uczelnia może utworzyć specjalną jednostkę – centrum transferu technologii, a w przypadku braku takiej jednostki, zarządzanie prawami do wyników lub do know-how, w zakresie komercjalizacji bezpośredniej, może powierzyć spółce celowej.

Na Uniwersytecie Wrocławskim zarządzanie prawami do wyników lub do know-how w zakresie komercjalizacji bezpośredniej zostało powierzone Centrum Transferu Technologii.

Przedmiot komercjalizacji -badania (w szczególności wynalazki, zwory użytkowe, wzory przemysłowe, topografia układu scalonego, wyhodowana albo odkryta i wyprowadzona odmiana rośliny), -prace rozwojowe, -know-how związane z tymi wynikami, -twórczość artystyczna.

WYJAŚNIENIE PODSTAWOWYCH POJĘĆ

wynalazek – ustawodawca nie podaje definicji wynalazku, jedynie wskazuje czym musi się charakteryzować wynalazek, aby stał się przedmiotem ochrony, na który Urząd Patentowy udziela praw wyłącznych (patent). To taki wynalazek, który:

  • jest nowy (nie jest on częścią stanu techniki),
  • posiada poziom wynalazczy (nie wynika dla znawcy, w sposób oczywisty, ze stanu techniki),
  • nadaje się do przemysłowego stosowania (według wynalazku może być uzyskiwany wytwór lub wykorzystywany sposób, w jakiejkolwiek działalności przemysłowej), bez względu na dziedzinę techniki.

Uwaga! Wynalazkami nie są m.in. odkrycia, teorie naukowe, metody matematyczne; plany, zasady i metody dotyczące działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier; programy do maszyn cyfrowych.

prace rozwojowe – to działalność realizowana w celu projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług oraz planowania produkcji. Obejmuje wykorzystywanie, nabywanie, łączenie, kształtowanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym zakresie również narzędzi informatycznych lub oprogramowania. Działalność ta nie obejmuje natomiast rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

know-how – zidentyfikowana wiedza fachowa oraz zespół doświadczeń i informacji praktycznych w zakresie technologii, procesu produkcyjnego oraz organizacji, zarządzania i finansowania, dotycząca określonego wyrobu lub narzędzia. Informacje te mają charakter poufny i w perspektywie mogą stanowić tajemnicę handlową.

Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej

Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym

[na podstawie definicji przyjętej w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 316/2014 z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień o transferze technologii]

jak zgłosic

Wydziałowi koordynatorzy ds. komercjalizacji

Rolą Koordynatorów ds. Komercjalizacji jest wsparcie procesu przepływu informacji i obiegu dokumentów. Współpracują z właściwymi kierownikami jednostek, CTT oraz naukowcami. Kontrolują procesy ochrony własności intelektualnej i komercjalizację w ramach swojego Wydziału. Dbają o wymianę doświadczeń i dobrych praktyk w szczególności pomiędzy Wydziałami.

procedura

Najczęściej zadawane pytania

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

Fundusze Europejskie, Wiedza Edukacja Rozwój
Rzeczpospolita Polska
Unia Europejska, Europejski Fundusz Społeczny
NEWSLETTER